De bedrijven in de maaltijdbezorgingsbranche zijn handig ingesprongen op de behoefte van mensen om hun eten online te bestellen.
Inmiddels werken er naar schatting tienduizend riders via digitale bezorgplatforms. In de meest gunstige gevallen werken ze via een uitzendconstructie. Maar verreweg de meeste riders worden door een schijnopdrachtgever betaald op basis van stukloon. Deze riders worden uitgeknepen en niet betaald volgens de cao voor het beroepsgoederenvervoer.Dit is oneerlijk voor de riders maar bovendien vindt geen of te weinig afdracht plaats van premies, zodat het draagvlak voor de sociale zekerheid wordt aangetast.
FNV berekende dat alle maaltijdbezorgers in Nederland samen €29,5 miljoen te weinig uitbetaald krijgen. Hierdoor sparen de werkgevers samen jaarlijks €55,5 miljoen euro uit aan arbeidskosten. Dit betekent minder inkomstenbelasting, minder sociale premies en minder pensioenopbouw. Platformbedrijven benadelen de maatschappij door het werken met zzp-schijnconstructies jaarlijks voor € 28,7 miljoen.
Marije Ottervanger, campagneleider platformwerk: ‘Maaltijdbezorgers zijn ouderwetse dagloners in een modern jasje die geen enkele bescherming genieten. Door hun schijnopdrachtgevers worden ze niet beschermd tegen ziekte of ongelukken. Als we niet oppassen, gaan heel veel mensen op die manier werken, tegen stukloon.
We willen geen negentiende-eeuwse toestanden waar fabrieksdirecteuren of ploegbazen op zoek gingen naar de goedkoopste of sterkste mensen voor het werk van die dag. Als we de platformeconomie niet snel reguleren, gaan we met een noodgang terug in de tijd.’